Dúbravský rezbár Michal Fratrič bude reprezentovať Slovensko na Expo v Kazachstane
Desiaty ročník rezbárskeho sympózia pod záštitou Detvianskej umeleckej kolónie sa konal v posledný májový týždeň už tradične na Melišíkovie dvore pri Detve. Medzi desiatimi rezbármi bolo päť Bratislavčanov, z toho dvaja Dúbravčania. Starodúbravčan Michal Fratrič bude reprezentovať Slovensko.
. Medzi desiatimi rezbármi bolo päť Bratislavčanov, z toho dvaja Dúbravčania. Starodúbravčan Michal Fratrič bude reprezentovať Slovensko na medzinárodnej výstave EXPO 2017 v kazachstanskom hlavnom meste Astana.
„Od tvorby komorných sošiek a reliéfov postupne prechádzame na prácu s carvingovou pílou a vytvárame čoraz väčšie solitéry do exteriéru. Aj tak možno z istého uhla pohľadu charakterizovať desať rokov činnosti rezbárskeho sympózia, pretože vývoj niektorých rezbárov som mal možnosť pozorovať od začiatku,“ hovorí umelecký vedúci sympózia Andrej Janoška zo Žiaru nad Hronom a dodáva, že je rád, že k skôr narodeným rezbárom sa pridávajú aj mladší. „Mimoriadne ma teší, že sme mali možnosť pracovať s Dúbravčanom Michalom Fratričom, ktorý bude Slovensko reprezentovať na EXPO v Kazachstane a ako nezvyčajný talent sa rysuje Hriňovčan Lukáš Lalík.
Rezbárska partnerská dvojica Janka Coss a Peter Trnka z bratislavského Starého mesta a Petržalčanka Eva Vidla Hulíková sa už niekoľko rokov zameriavajú na komorné plastiky. „Pri pohľade na statné topole sme sa však rozhodli, že na najbližšom stretnutí sa pokúsime aj o čosi väčšie,“ hovorí Janka. Názor, že subtílnejšie komorné plastiky umelecky nijako nezaostávajú za „kolosmi“ potvrdzuje aj Dúbravčan Ľubo Navrátil. „Výtvarne nemusí mať monumentálna a komorná plastika mnoho odlišností, ide však o celkom iný postup práce, techniku a náradie, spracovanie a poňatie a vyznenie detailov. “ Na Detve vyrezal kompozíciu Krivá prísaha a Topoľová figa borová. „Pre mňa je drevorezba v prvom rade zábava, neživím sa ňou, takže si môžem dovoliť nadľahčené poňatie a aj provokovanie,“ hovorí. Niekedy vraj ide o chvíľkovú inšpiráciu veľkosťou či tvarom „klátu“, inokedy o hyperbolizáciu skutočnosti či inšpiráciu verbálno-vizuálnou hračkou.
Dúbravčan Michal Fratrič, autor sochy Víla Dúbravka pri Horanskej studni v Starej Dúbravke, pracoval na kinetickom objekte lode s masívnym okom, ktoré sa kyvadlovo pohybovalo po trupe. Michal inklinuje viac k abstraktnému poňatiu tvorby, ale už o týždeň letí do kazašskej Astany na otvorenie výstavy Expo 2017. „Idem tam na odporúčanie ÚĽUVu a vyzerá to tak, že budem vyrezávať tradičné drevené lyžice.“ Najväčší problém vraj má s tým, ako lietadlom prevezie tradičný drevený ponk – tzv. koníka, na ktorom kedysi gazdovia oberučným nožom strúhali drevený riad, náčinie či šindle.
Na otázku, či sa rezbári neobávajú, že od klasických techník prejdú na motorové píly, elektrické dláta a rozbrusovačky, unisono odpovedajú, že technika sa môže vyvíjať, princíp tvorby je však v podstate stále rovnaký a v konečnom dôsledku na rad vždy prídu aj klasické dláta a brúsny papier. Dôležitá je invencia, priestorová predstavivosť a vkus autora. „Keby Michelangelo poznal elektrickú brúsku, iste by ju bol používal,“ smeje sa Anrej Janoška.
Väčšina sôch býva vystavená v galérii Detvianskej umeleckej kolónie, väčšie diela však už vyše troch rokov tvoria umeleckú výzdobu detvianskeho námestia.