Vieme, ako má vyzerať cyklomost Dúbravka - Lamač
Dúbravské noviny predstavili projekt očakávanej cyklolávky, ktorá má spojiť Dúbravku a Lamač. Pozrite sa, ako bude vyzerať.
Prejsť bezpečne bicyklom či pešo do Lamača a vydať sa na výpravu do Malých Karpát, urobiť si prechádzku s kočíkom do Borov, dostať sa z Dúbravky do práce napríklad do automobilky v Devínskej na dvoch kolesách alebo sa len tak poprechádzať po novom cyklomoste. Sny, predstavy…
O niekoľko rokov snáď realita – cyklistické spojenie s Lamačom a na Bory.
Pri obhliadke miest, kadiaľ má viesť budúca cyklotrasa, sme úplne zabudli na civilizovanú krajinu za chrbtom. Pred nami sa otvorila nehostinná zanedbaná pustatina spolu s ňou myšlienky, úvahy. Nad hlavou hučia stožiare vysokého napätie, pod nohami bahno, odpadky a zvyšky, niečoho, čo radšej ani nechcete identifikovať.
Akoby ste ani neboli v hlavnom meste. Zanedbané búdy, príbytky bezdomovcov, zbery odpadu, neporiadok, skládky, kamenie, špina.
Spojenie
Práve tieto miesta by mali zmeniť cykloplány, do ktorých sa Dúbravka pustila. Dva navzájom prepojené cykloúseky s trasou: Bory – tunel pod železnicou – Agátová – Na vrátkach – podjazd popod diaľnicu – nová cyklolávka ponad železnicu – Lamač ulica Podháj.
„Myšlienka bola na svete už niekoľko rokov, predchádzajúce vedenie však v tomto smere nevyvíjalo žiadnu aktivitu,“ hovorí miestny poslanec a dobrovoľník Tomáš Husár, ktorý stál pri zrode plánov prepojiť cyklolávkou Dúbravku s Lamačom.
„Projekt mi spomínal aj cyklokoordinátor BSK Ladislav Findl. Po posledných komunálnych voľbách sme ho preto spolu s vicestarostom Dúbravky Ľubošom Krajčírom navštívili a rozobrali konkrétne kroky a postupne sme začali spoločne s Lamačom projekt pripravovať.“
Prečítajte si aj: Záhorie prepoja s Rakúskom dve nové lávky pre peších i cyklistov
Plán: Kedysi cesta, dnes spojenie pre peších a cyklistov
Ako bude vyzerať nový cyklomost, na ktorý sa Dúbravčan dostane pešo, aké sú plány, ambície i komplikácie sme sa opýtala autora cyklolávky, známeho architektka Cyklomostu slobody ponad Moravu v Devínskej Novej Vsi Milana Beláčka. Už niekoľko mesiacov pomáha skrášliť Dúbravku na Oddelení územného rozvoja a životného prostredia.
Cyklolávka a prepojenie Lamača a Dúbravky by malo stáť na miestach, kde sa pred rokmi plánovalo cestné spojenie týchto mestských častí, nakoniec však k nemu neprišlo. Pod diaľnicou sa však počítalo s možnosťou tejto cesty.
„Táto komunikácia mala potom pokračovať ponad železnicu,“ približuje Beláček. Teraz by tadiaľto mala viesť cyklotrasa, musí však rešpektovať v budúcnosti možné cestné spojenie do Lamača. „Využijeme tento priestor popod diaľnicu.“
Dnes je to vhodné miesto pre „schovanie“ sa pred zrakom verejnosti, nahromadil sa tu odpad, fľaše.
Nový cyklomost by mal podľa architekta mať šírku štyri metre, dva pruhy budú pre cyklistov a dva pre chodcov. Lávka by mala uniesť aj jedno vozidlo v prípade potreby – sanitku alebo hasičov.
Cyklolávka bude mať podobne parametre ako Cyklomost slobody, pôjde ponad železnicu, budeme musieť rešpektovať predpisy, pri montáži bude nutná aj výluka medzinárodnej železničnej dopravy,“ dodal Beláček.
Cyklisti a chodci by mali po lávke prejsť ponad železnicu do lamačskej ulice Podháj.
Prečítajte si aj: Cestujete a máte bicykel alebo veľký kufor? Poradíme vám, koľko vás to v MHD bude stáť!
Súťaže, pozemky, postupy
Cyklolávka nie je len projektom Dúbravky, ale aj susedných mestských častí, župy a mesta. Rozvoj cyklodpravy a napojenia na sieť cyklotrás Dolného Rakúska a cyklochodníkov v malokarpatskej oblasti už miestni poslanci podporili aj podpísaním memoranda.
„Projekt cyklolávky je v rozpočte Bratislavského samosprávneho kraja, v rámci cyklodopravy kraja je to jedna z priorít,“ priblížil vicestarosta Dúbravky Ľuboš Krajčír, ktorý sa venuje cyklodoprave v mestskej časti. „Cyklocesta v Lamači je pripravená na ďalšie napojenie na cyklochodníky smerom na Malé Karpaty.“
Na spoločných stretnutiach mestských častí sa dohodlo, že Lamač vypíše súťaž na cyklomost a Dúbravka na cyklotrasu. Tá má byť štyri metre široká a riadne vyasfaltovaná, aby bola zároveň aj akousi promenádou pre peších.
„Budeme robiť obstarávanie na cyklotrasu,“ hovorí Krajčír. „Cyklotrasa bude mať zmysel, keď sa napojí na ďalšie trasy a chodníky. Musí sa to urobiť v celej dĺžke od Borov cez Dúbravku do Lamača.“
Zo strany Lamača sa cyklista napojí na cyklodníky do Karpát a z druhej strany cyklocesty od Borov zas smer Devínska Nová Ves, odtiaľ na Záhorie či do Rakúska. Plánom je zapojiť aj automobilku Volkswagen, aby si od Metra predĺžili trasu až nim, zamestnanci by sa tak mohli chodiť do práce z Dúbravky napríklad aj na bicykli.
„Vybudovanie takéhoto prepojenia má vďaka Cyklomostu slobody zmysel aj pre zahraničných návštevníkov, ktorých dokážeme ľahšie pritiahnuť aj do Karpát,“ dodal Husár.
Cykloplány a práce môžu zdržať nevysporiadané pozemky, smerom na Bory sa už vykupujú, smerom na plánovanú cyklolávku a Lamač je sedem rôznych vlastníkov.
Dúbravka dnes nemá žiadnu oficiálnu cyklocestu, roky sa v tomto smere v mestskej časti nič nerobilo. Pre peších a cyklistov medzi Dúbravkou – Lamačom – Devínskou Novou Vsou v podstate neexistuje prepojenie a pritom sme susedia.
Zdroj:Dúbravské noviny
Vizualizácia: Najnovšie vedecké poznatky v oblasti stavby mostov, ktoré sme aplikovali poskytli Prof. h. c., prof. Dr. Ing. Zoltán Agócs, PhD., Ing. Ján Palkovič, Ing. Marcel Vanko.